אובדן שירותי סבתא ופיצוי לפי חישוב בעין בגין "שנים אבודות"

ביום 28.8.2004 נפגעו זוג גמלאים, נוריקה ויהושע אפט, בתאונת דרכים קטלנית. נוריקה, שהיתה באותו מועד בת 64, מצאה את מותה עוד במקום האירוע. יהושע, אז בן 75, נחבל אנושות אושפז כחודש וחצי במצב קריטי בבית חולים 'רמב"ם' בחיפה, והלך לעולמו ביום 6.10.04.

ילדיהם של הגמלאים היו, באותה עת, בעלי משפחות בעצמם, והורים לפעוטות, שנעזרו ונתמכו על ידי בני הזוג אפט, לרבות טיפול אישי של הסבתא, נוריקה אפט ז"ל, בנכדיה הצעירים, באופן שאפשר להורי הנכדים לעבוד במשרה מלאה, ללא דאגה וללא נטל של מימון טיפול בתשלום של מטפלת, שהינה זרה למשפחה. 

לילדיהם של הזוג אפט נתברר, רק בדיעבד, לאחר שקבלו לידיהם נתוני חסכון תלושי פנסיה ודפי חשבון בנק, כי הוריהם המנוחים, הקפידו לחיות בצנעה ניכרת יחסית להכנסותיהם השוטפות, והקפידו לחסוך כל שקל, בסכומים שהגיעו כדי עשרות אלפי שקלים חדשים מידי חודש, ליום שבו יידרש הכסף לתמיכה בילדיהם או צרכים אישיים שלהם עצמם. כל זאת, גם בנסיבות בהן שני בני הזוג היו כבר גמלאים, ולמעשה לא עבדו לפרנסתם. 

בתביעה משפטית שהתנהלה בבית משפט שלום בתל אביב, ועל פי טיעון משפטי מקיף וראיות ועדויות חד משמעיות, שוכנע בית המשפט, שיש מקום ליצור פיצוי חדש, שלא היה כמותו עד לאותו יום, פיצוי בגין "אובדן שירותי סבתא". מאז ניתן פסק הדין, בתי המשפט הכירו בעניין זה כמזכה בפיצוי במקרים רבים נוספים. 

ואם לא די בתקדים המדהים שבהם יצירת נושא ("ראש נזק") חדש לפיצוי, הרי שנוסף על כך, במקר הנדון – בית המשפט שוכנע שיש לחרוג מהנהוג בדבר חישוב פיצויים בגין נזקי גוף, בעקבות מוות (חישוב שמוגדר בפסיקה "שיטת הידות"), ובמקום זאת, לפסוק פיצוי לפי חיסכון חודשי וחריג, שהוכח בפועל, שבני הזוג המנוחים חסכו, מידי חודש, מאז פרשו לגמלאות. בכך, הדגיש בית המשפט לא רק את האפשרות של פסיקת פיצוי לפי נזק חודשי מוכח בפועל, אלא ולא פחות חשוב מכך – את העובדה שפיצוי יכול וצריך להיפסק לזכות יורשיהם של נפגעים שמצאו את מותם בתאונה, כשהם פנסיונרים.

סך הכל, פסק בית משפט השלום סכום פיצוי כולל, בסך כולל של יותר כ- 2.5 מיליון, כולל הוצאות משפט, פיצוי ליורשי המנוחים, בגין הנזקים שנגרמו להם, כתוצאה מתאונת הדרכים, כאמור.

[ת.א. (שלום תל אביב-יפו) 52899/05 עזבון המנוחים נוריקה ויהושע אפט ז"ל נ' מגדל חברה לביטוח בע"מ (נבו 01.08.2007)]

http://www.what2do.co.il/%D7%90%D7%95%D7%91%D7%93%D7%9F-%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA%D7%99-%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%90/

פגישת ייעוץ ראשונה אינה כרוכה בתשלום. ליצירת קשר

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.