בית המשפט פסק כי מסעדה ברעננה תפצה קטין, ת.ח., שסובל מאלרגיה לחלב, ועל אף שהוריו פנו מספר פעמים לוודא שמנה שהוצגה כ"פרווה" אינה כוללת מרכיבי חלב, משום האלרגיה של הילד, הצהיר מנהל המשמרת במסעדה כי אין חלב במנה. הילד טעם מהמנה ומיד חווה התקף אנפילטקי מסכן חיים. הוריו הזריקו מיד מנת אפיפן במזרק שהיה ברשותם, אך הילד עדיין התקשה לנשום. כל המשפחה הנסערת נסעה בבהילות לבית החולים הסמוך, שם אושפז הילד וחייו נצלו. אלא שהחוויה כולה הותירה טראומה בנפשו.
בבדיקה במעדה של לשכת בריאות מחוזית, שנערכה משום חשש של הורי הילד שמא הוא סובל מאלרגיות לחומרים נוספים – התברר כי המנה כללה חלבון חלבי.
לאחר הליך משפטי ממושך, הצגת ראיות ועדויות אודות השתשלות האירועים בקשר עם הביקור במסעדה, וכן חוות דעת מומחים, פסק בית המשפט פיצוי בסך של יותר מ- 180,000 ש"ח לילד.
בית המשפט קבל את גרסת הורי הילד לפיה מנהל המשמרת אישר, ללא בדיקה ובירור, שאין במנה מוצרי חלב. בפנייתם השנייה של ההורים אבד המנהל את סבלנותו והצהיר כי פנייה נוספת זו הינה מיותרת.

בפסק דין נקבע כי נוכח הפניות החוזרות של הורי הילד, מנהל המסעדה יכול היה לצפות כי אכילה של מנה המכילה חלב עלולה להביא להתקף אלרגיה מסכן חיים. בפסיקתו מבהיר בית המשפט כי התנהלותה זו של המסעדה, העמידה את הקטין בסכנת חיים ממש, רק משום התייחסותו קלה הראש של מנהל המסעדה, כאשר לו רק היה מתייחס ביתר רצינות לשאלה, שנשאלה פעמיים, ולא מתרעם על כך שנשאלה, היה ביכולתו ליתן תשובה מוסמכת יותר ולמנוע את הסיכון. הצהרותיו המטעות של מנהל המסעדה באותו יום, הביאה לכך שהקטין אכל מנה המכילה חלב וקיבל שוק אנפילקטי.

בית המשפט פסל בפסק הדין את טענותיה של המסעדה, כי על אדם הסובל מאלרגיות להימנע מאכילת מזון במסעדות שאין להן תעודת כשרות, שכן לא ניתן להבטיח הפרדה מוחלטת בין בשר לחלב. הטענה נדחתה ובית המשפט מבהיר בפסק דינו כי לא ניתן לדרוש מאדם שיודע שיש לו רגישות או אלרגיה למזון כלשהו כי ימנע מכל אכילה מחוץ לבית. אף אם התנהלות זו יכולה לאיין את הסיכון, הדרישה היא בלתי סבירה ופוגעת באפשרות שלו לפתח חיי חברה, ליהנות מאכילה בחברותא, במסעדות או באירועים. כל זאת גם אם עליו להישמר, כפי שאכן עשו הקטין והוריו במקרה הנדון.

ת"א (שלום תל אביב-יפו) 35036-11-17 פלוני (ת.ח) קטין נ' מקום בלב בע"מ (נבו 26.03.2021).

https://www.ynet.co.il/news/article/ByyfU00KUu?utm_source=ynet.app.android&utm_term=59154990&utm_campaign=general&utm_medium=social

https://www.mako.co.il/tv-live-at-night/articles/Article-2038b6896ebe871027.htm&utm_source=Whatsapp&utm_medium=Share

פגישת ייעוץ ראשונה אינה כרוכה בתשלום. ליצירת קשר.

  • אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.