הגנה על זכויותיה של אישה שאובחנה עם דמנציה

והשבת זכויות קנייניות שלה בדירה, שמסרה, עוד לפני שמונה בעניינה אפורטרופוס

ר.ש. הייתה בשנות ה – 50 לחייה, כאשר חלה התדרדרות במצבה. נדרשו חודשים עד שאחותה ואמה הבינו שלא מדובר בעניין חולף, ודאגו לערוך לה בדיקות רפואיות.  

במהלך תקופה זו, אחיה של ר.ש. שהגיע לישראל לאחר שהות של מספר שנים בחו"ל, התקרב אליה, ודאג להחתימה על הצהרות בדבר העברת דירת מגוריה ללא תמורה לבעלותו. הוא אף הספיק לרשות הערת אזהרה על שמו בלשכת רישום המקרקעין. הכל – מבלי ליידע את האם או האחות הנוספת. 

בנוסף החתים האח את ר.ש. על הוראה להעברת חסכונותיה מחשבון הבנק שלה, לידיו. 

אם מינוין של האם והאחות כאפוטרופסיות של ר.ש., פנו ורשמו הערת אזהרה על הדירה בלשכת רישום המקרקעין, ואזי נדהמו לגלות את מהלכיו של האח. כן – נתברר להן כי חסכונותיה שחסכה כל חייה בחשבון בנק ליום סגריר – הועברו לידיו של האח. 

בשלב זה החל מאבק משפטי, להסיר את הערת האזהרה הרשומה לזכותו של האח על הדירה, לבטל את כל העסקה, וכן – להשיב את כספי החסכון של ר.ש. חזרה לחשבונה. 

על אף הקושי להוכיח בדיעבד את מצבה הפסיכיאטרי – קוגניטיבי של ר.ש. בזמן אמת, בעת שחתמה בפני עורך דין על מסמכים להעברת זכויות בדירה ללא תמורה, כמו גם בעת החתימה בפני פקיד הבנק על העברת כספי החיסכון,  במסגרת ייצוג האם והאחות, הוכח בסבירות גבוהה כי ר.ש. לא הבינה את משמעות הפעולות הקנייניות וכספיות שבצעה בחדושים שקמדו לאבחונה במחלה וממילא טרם מינוי אפוטרופוס בעניינה. 

בית המשפט לענייני משפחה, התרשם, בין היתר, מחוסר הסבירות בהתנהלות של ר.ש. לאחר שנים של חיים בחסכנות וזהירות, ודווקא בזמן שצפויה להיזדקק לכספים – להעביר את כל זכויותיה ונכסיה לאחר. 

בזכות טיעון משפטי מקיף, ראיות ועדויות שנאספו להוכחת אורח חייה והתנהלותה, וכן תיעוד רפואי בדבר סממנים של תחילת המחלה – כל אלו, הביאו לזכיית ר.ש. (באמצעות אפוטרופסיות מטעמה), ולהשבת הכספים והזכויות בדירה על שמה. 

[תמ"ש 28367-02-10 בבית משפט לענייני משפחה בתל אביב, פסק דין מיום 8.7.13. ]

פגישת ייעוץ ראשונה אינה כרוכה בתשלום. ליצירת קשר

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.