חיוב מעביד לפצות עובדת בגין יחס מתעמר בעבודה

ר.ק. עבדה במשך למעלה מ- 4 שנים אצל מעבידה. מרבית הזמן לר.ק. היה אף מפתח למשרדי המעבידה ובזכות כך – נהגה ר.ק. להתחיל את יום העבודה מוקדם ביוזמתה, ולפתוח את משרדי הנתבעת. 

במהלך קיץ 2013 נדהמה ר.ק לקבל מכתב ממנהל המעבידה, ולפיו עודכן מגורם לא ידוע כי בעת היעדרותו לכמה שעות ממשרדי המעבידה, היא עצמה שוחחה בטלפון במקום לבצע את עבודתה. לפיכך – הוחמרו תנאי עבודתה, כגון – איסור להגיע ולהתחיל יום עבודה מוקדם, איסור לשוחח בטלפון תוך אזהרה בדבר קיזוז כל זמן של שיחה טלפונית משעות עבודה לעניין שכר (מינימום של 15 דק' בגין כל מצב בו תדבר בטלפון), וכן קיזוז קבוע של זמן בגין הפסקה לארוחת צהריים (קיזוז שלא היה קודם לכן). 

ר.ק. כל כך הזדעדעה, נפגעה ונבהלה, עד כי חשה ברע, ונגשה לחדר מיון. רק לאחר למעלה מחודש של מנוחה, שבה ר.ק לעבוד במשרדי המעבידה. זאת, רק לאחר שהגיעה למשרדים במהלך חול המועד סוכות רק כדי לגלות שהמשרדים סגורים בחול המועד מבלי שעודכנה על כך. עם שובה לעבודה, שונו תנאי עבודתה באופן חמור עוד יותר – ר.ק. הושמה בחדר נפרד, חסר ציוד לביצוע העבודה, חדר הצמוד לחדרו של מנהל המעבידה (כאשר בין שני החדרים חלון המאפשר צפייה לנעשה בחדר הריק). ר.ק. נדרשה להישאר בחדר במשך כל שעות היום. כל יציאה מהחדר נעשתה אך ורק ברשות מנהלה. ובפועל – במשך רוב שעות יום העבודה, נותרה בחוסר מעש בחדר הריק. 

מצב דברים זה נמשך במשך כ – 3 חודשים, במהלכם התגברה ר.ק. על חששותיה ופנתה לייצוג משפטי. 

בתביעה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה, ובזכות ייצוג משפטי והיערכות מתאימה על ידינו, הוכח היחס המשפיל של מנהל המעבידה, על אף שבאותן הנסיבות לא היו עובדים אחרים שהסכימו להעיד אודות התנהלות מנהל המעבידה כלפיה. חרף זאת, ובזכות היערכות והכנה משפטית נכונה מראש, בית הדין לעבודה קבל את גרסתה של העובדת אודות תנאי עבודתה והיחס של המעבידה כלפיה, ובהתאם פסק בית הדין שהתנהלותו של מנהל המעבידה כלפי העובדת, חרג מפררוגטיבה של מנהל ושל מעביד בניהול עבודתם של העובדים, והיווה השפלה והתעמרות בעובדת. 

בגין כך נפסקו לעובדת פיצויים בסך כולל העולה על 50,000 ש"ח, מרביתם פיצוי בגין עוגמת נפש. 

סע"ש (אזורי ת"א) 25725-05-14 רובי קפר – סקאן דוק בע"מ (נבו 29.05.2016)

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4812505,00.html

פגישת ייעוץ ראשונה אינה כרוכה בתשלום. ליצירת קשר

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.